Hangkódolási Eljárások Vizsgálata Távoktatási Módszerekkel

Laboratóriumi Demonstrációs Mérés a Telematika és Multimédia Tantárgyhoz.

Készítették:

Marosi Gyula, St.213., marosi@bme-tel.ttt.bme.hu
Kalotay Béla, St.213., kalotay@bme-tel.ttt.bme.hu

HTML verzió: Bán László, Demeter Péter, Gazdag András





1. A mérés célja

A mérés célja, hogy hangkódolási eljárások bemutatása keretében megismertesse a hallgatókat a multimédia környezet által nyújtott lehetőségekkel és munkastílussal. A mérés során a hangkódolási módszereket, mint a multimédia eszközeit, egy multimédia környezetben mutatjuk be. Célunk, hogy a munka során a hallgatók tapasztalatokat szerezzenek:

a MS-Windows interaktív grafikus felhasználói felületeinek használatában;
a PC-s hangkártyák használatában;
a hypertext dokumentumok (WinHelp, WWW) önálló "böngészés"-ében;
a ToolBook nevű multimédia szerzői rendszer kezelésében;
és MS-Windows környezetben az eredmények dokumentálásának módjaiban.



2. A mérés eszközei:

80486-os PC, melyhez S-VGA monitor és SoundBlaster kompatíbilis hangkártya is tartozik.
Hangerősítő, hangfalak, fejhallgatók.
Low bit-rate Audio Signal Coding demonstrációs program (LASC Demo).
A LASC Demo-hoz kapcsolódó ToolBook "könyvecske".


3. A mérés helye:

A mérés helyszíne a Budapesti Műszaki Egyetem Távközlési és Telematikai Tanszékének Távközlési Mintalaboratóriuma (St. épület 205.). A mérés egyik eszközét képező számítógép be van kapcsolva a tanszéki lokális számítógéphálózatba; a software-ek ezen a hálózaton találhatók. A munkaállomások és felhasználói azonosítók kiosztását a mérőcsoportok között az alábbi táblázat tartalmazza:


"A" Mérőcsoport "B" Mérőcsoport
Munkaállomás: TellabH TellabJ
Felhasználói azonosító
(User Account)
BME-TEL/MERES7 BME-TEL/MERES7B
Jelszó (Password) A mérés kezdete előtt a mérésvezető adja meg

(A gépek neve a homloklapokra ragasztott címkéken található.)

Hallgató(k) neve Tankör

Mérésvezető neve:
A mérés időpontja és helye:


4. Mérési feladatok, jegyzőkönyv

A kinyomtatott mérési utasításon folyamatosan haladva olvassa el és hajtsa végre a feladatokat, az eredményeket/válaszokat írja a feladat/kérdés melletti helyre!


A ToolBook könyvecske

Kapcsolja be a munkaállomást és jelentkezzék be a lokális hálózatra. Indítsa el a MS-Windows-t (win). A MS-Windows elindítása után kis idővel megjelenik a LASC Demo-t bemutató ToolBook könyv első (pontosabban "nulladik") oldala. Olvassa végig a könyvet figyelmesen (mindössze 8 oldal); a leíráson kívül ebben találja a mérési feladatokat is összefoglalva.


Töltse ki az alábbi táblázatokat a jegyzőkönyvben!


Megfelelően egyértelmű a ToolBook könyv "használata"?
Megértette a használandó demonstrációs program (LASC Demo) célját, használatát és felépítését?
Megértette a mérési feladatokat?


A LASC Demo és a Súgó (Help)

Indítsa el a LASC Demo programot, a Program Manager My_Util programcsoportjában található az ikonja.

Mely modulok vannak jelenleg implementálva?
Melyik alkönyvtárban találhatók a használandó adatállományok? (Set-Up)


Indítsa el a Súgót!

Mi a Súgó verziószáma?
Mi a minimális kiépítése annak a számítógépnek, amin a LASC Demo futtatható?
Mi az első ellenőrzendő pont, ha a program elindul, de hangot nem képes adni?
Mely programcsomag tekinthető a LASC Demo közvetlen elődjének?
Kik vettek részt a LASC Demo készítésében?


Alulmintavételezés; a grafikus felületek használata

Olvassa el az Alulmintavételezés (Subsampling) modulhoz tartozó Súgót; mind az elméleti összefoglalót, mind a grafikus felhasználói felület használatát bemutató részt!

Megértette a modulhoz tartozó elméleti összefoglalást?
Miért van szükség előszűrésre (Prefiltering)?
Mit jelent az Eredmények megtartása (Keep results) lehetőség?

Olvassa el az Alulmintavételezés modulhoz tartozó feladatokat a ToolBook-ban és végezze el őket!

Megfigyelések,
tapasztalatok:


Kvantálás (PCM)

Olvassa el az Kvantálás (Quantization, PCM) modulhoz tartozó Súgót; mind az elméleti összefoglalót, mind a grafikus felhasználói felület használatát bemutató részt!

Megértette a modulhoz tartozó elméleti összefoglalást?
Mi az alapvető különbség az Egyenletes (Uniform) és a Nem-egyenletes (Non-uniform) kvantálás között?
Miért ad jobb szubjektív beszédminőséget a logaritmikus kvantálás mint az egyenletes?
A demonstrációs program a forrás- avagy a csatorna-kódolást mutatja be?
Mi a különbség a kettő között?
Melyik "hasznos" a csatornahibák hatása ellen?

Olvassa el az Kvantálás modulhoz tartozó feladatokat a ToolBook-ban és végezze el őket!

Megfigyelések,
tapasztalatok:


Differenciális kvantálás

Olvassa el a Differenciális kvantálás (DPCM) modulhoz tartozó Súgót; mind az elméleti összefoglalót, mind a grafikus felhasználói felület használatát bemutató részt!

Megértette a modulhoz tartozó elméleti összefoglalást?
Mi az alapvető különbség a PCM és a DPCM között?
Mi a különbség az Előre- (Forward) illetve Hátra- (Backward) irányú predikció között?

Olvassa el az Differenciális kvantálás modulhoz tartozó feladatokat a ToolBook-ban és végezze el őket!

Megfigyelések,
tapasztalatok:


Torzítások

Olvassa el az Torzítások (Distortions) modulhoz tartozó Súgót; mind az elméleti összefoglalót, mind a grafikus felhas ználói felület használatát bemutató részt!

Megértette a modulhoz tartozó elméleti összefoglalást?
Mondjon példát, amikor nem okoz problémát a túlvezérlés!
Hol használnak előkiemelést-utóelnyomast? Miért? Mi történik, ha csak előkiemelést alkalmazunk?
8 kHz-es mintavételezésnél milyen törésponti frekvenciát jelent a 75 μs-os időállandó? Miért?
Mi lehet annak a jelenségnek az oka, melyet a chirp jel túlvezérlésekor tapasztalt?
Mit modellez az additív Rózsaszín (Pink) zaj?

Olvassa el az Torzítások modulhoz tartozó feladatokat a ToolBook-ban és végezze el őket!

Megfigyelések,
tapasztalatok:


5. Hallgatói értékelés:

A Bevezetés a Méréshez anyag osztályzata:
(1=nagyon rossz, 9=nagyon jó)
A mérendő objektum osztályzata:
A Mérési Utasítás osztályzata:
A mérésvezető osztályzata:

A mérés általános osztályzata:
Értékelés:
Hasznos volt
Nem volt hasznos

Megjegyzések,
javaslatok:


A gombot megnyomva küldje el a fenti jegyzőkönyvet a mérésvezetőhöz!